2.12.2008

1990nånting - HIV, Bodys, och ungdomar?

Igår slog det mig. 90-talet är tillbaka, på många olika plan. Här följer en lista med bevis för hur 90-talet är tillbaka:

- Ungdomsarbetet i kommunen
En utredare har kollat på hur man ska samla upp alla som jobbar med ungdomar i kommunen, och hur man ska dela upp det. Jag tänker inte gå in på detaljer men summan av kardemumman är egentligen att man ska återgå till ungefär samma sätt som man jobbade på 90-talet, när Gällivare blev årets ungdomskommun. Inget fel i det, jag funderar bara på varför man lämnade ett vinnande koncept från början.

- HIV ökar lavinartat i Sverige
När jag var liten (alltså liten som i dagisålder) hade min farmor total HIV-skräck. Det var ju då folk började bli medvetna om vad HIV och aids var. Hon tjatade jämt om att man inte skulle peta i andras sår eller blanda blod eller saliv.
Nu läser jag i bland annat Dagens Nyheter att man befarar en ny HIV-epidemi i Sverige. H&M kör en Fashion against Aids-kampanj, antagligen för att skapa en positiv trend och väcka tankar om HIV, i Sverige och i Världen. Jag har saxat lite från tv4nyheterna.se:

"Hiv i Sverige

Varje år smittas mellan 300 och 400 personer med hiv i Sverige. Under första halvåret i år anmäldes 62 fall där sex mellan män angivits som smittväg jämfört med 38 fall per halvår de senaste fem åren. Tjugonio personer har smittats via intravenöst missbruk under första halvåret 2007. Tidigare har tolv personer smittats per halvår. Under första halvåret i år anmäldes 105 heterosexuellt smittade. 70 procent var smittade före ankomst till Sverige. "
Källa: tv4nyheterna.se


Vi kan inte längre kan tänka att vi är förskonade från HIV i Sverige.


- 90-tal på modefronten
Världens mest underskattade plagg, också ett minne från min barndom. Bodyn! Egentligen ett perfekt plagg för att ha tillsammans med kjol eller öppen klänning. Eller shorts. Eller byxor. Jag tänker införskaffa några stycken, basta!
Just den här bodyn saknar dock knäppning i grenen, vilket är en total praktisk miss.


Två bra 90-talsgrejer, en dålig. 90-talet känns bra.